اخبار و اطلاعیه ها  
 
 
 
 
آغاز فضا سازی کارگاه علوم رستا (12/15/.96)
 
                                                                                              
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دعوت نامه رسمی ششمین کارگاه علوم رستا
 
 
 
 
پوستر ششمین کارگاه علوم رستا
تاریخ برگزاری: 23 و 24 اسفند 96
 
 
 
جلسات ششمین کارگاه  علوم رستا 
 
 
 
 
برگزاری مسابقات فرزانگان کاپ 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
انتخاب سه طرح پژوهشی از میان طرح های پژوهشی سال 96-1395 دانش آموزان فرزانگان 7 در جشنواره خوارزمی در سطح استان برای مرحله نهایی کشوری
 
 
 
 
 

برگزاری اختتامیه پنجمین کارگاه علوم فرزانگان 7 با حضور جناب آقای قربانی رئیس سمپاد استان تهران،

ایشان همچنین در اولین روز کارگاه علوم حضور داشتند و از غرفه های دانش‌آموزان و تئاتر بازدید نمودند.

برگزاری پنجمین کارگاه علوم در تاریخ 13 و 14 اسفند 1395
 
 
 

دانش‌آموزان گروه های تدارکات در حال فضاسازی برای برگزاری پنجمین کارگاه علوم

 
 
 

 

کسب مقام دوم رشته رباتیک توسط دانش‌آموزان فرزانگان 7 در ششمین دوره مسابقات سلام کاپ که در تاریخ 28 بهمن ماه سال 95 برگزار شد

دانش‌آموزان: فرناز ریاحی-ملیکا شعیبی-یاسمن میرسعیدقاضی

 

کسب مقام سوم رشته رباتیک توسط دانش‌آموزان فرزانگان 7 در ششمین دوره مسابقات سلام کاپ که در تاریخ 28 بهمن ماه سال 95 برگزار شد

دانش‌آموزان: سارا اقبالی-ساراگائینی کیانا رافع شیخی

 
 

دانش‌آموزان رشته میکروفلویئدیک فرزانگان ٧ مسابقات کشوری رویان (خلاقیت و نوآوری در مهندسی زیستی) كه در تاريخ 29 بهمن ماه سال 95 برگزار شد موفق به کسب مقام اول شدند.

دانشآموزان: ملیکا جباری-مبینا شادلو-سارا عباس زاده-تبسم زند

 
 

 

حضور دانش‌آموزان در کارسوق علوم اعصاب شناختی قطب یک کشور

دانش‌آموزان : تینا فتاحی-هلیا بدریان- نگین مسیحی- هستی قنبرزاده

 

پنجمین کارگاه علوم دبیرستان فرزانگان 7 در تاریخ 13 و 14راسفند ماه سال 95 در روزهای جمعه و شنبه برگزار میگردد.

طی جلساتی برنامه‌ریزی‌های لازم برای کارگاه علوم اعم از طراحی لوگو، پوستر، کارت دعوت، طراحی کارگاه و غرفه‌ها و... با حضور دانش‌آموزان نماینده و مسئولین پژوهش برگزارشد.

 

پیش از برگزاری نمایشگاه برای درآمدزایی نمایشگاه از جمله برپایی کافه‌رستا در تاریخ 20/11/95 برپاشد.

دانش‌آموزان فرزانگان ٧ در دهمين دوره مسابقات فيزكدانان جوان ايران ( PYPT ) موفق به کسب مقام دوم شدند.

 
دانش‌آموزان:افرا شاه‌آبادی-کوثر بهنام-سحر فاضلی
 
 
 
 
 
دانش‌آموزان رشته رباتیک فرزانگان ٧ در چهارمين دوره مسابقات فراكاپ  كه در تاريخ 15 بهمن ماه سال 95 برگزار شد موفق به کسب مقام سوم شدند.
 
 
گزارش مربوط به برگزاری سمینار هفته پژوهش 21 آذر 95
 
سمینار دانش آموزی در بخش اول با ارائه دانش آموزان در بخش های زیست، شیمی، میکروفلوئیدیک، توسعه پایدار، iypt، طراحی صنعتی ،کمیکار برگزار گردید. همچنین مدیریت محترم دبیرستان با ارائه تقدیرنامه از دانش آموزان ارائه دهنده تقدید و تشکر به عمل آوردند. 
 و در بخش دوم از اساتید دعوت به عمل آمد که در سه موضوع مختلف سخنرانی داسته باشند که شامل:
سمینار سمپادی ها، سمینار شغل بی اتیکت، سمینار تفکر نقاد 
 
پوستر سمینار:
برنامه سمینار:
 
 
 
عکس های سمینار 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

گزارش مربوط به برگزاری چشنواره آیدیران ( چشنواره طراحی صنعتی)  25 آذر 95

 اولین مرحله مسابقات آیدیران امسال برای اولین بار در سطح دانش آموزی  برای کشف ایده های نو و طراحان جوان و معرفی آن ها به صنعت در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر با حضور 150 تیم از 25 مدرسه برگزار گردید .

دسته های مسابقه آیدیران که دانش آموزان در این بخش ها پوستر های خود را ارائه دادند عبارتند از:

*لوازم منزل  * تجهیزات، ابزار آلات و فضای کاری * حمل و نقل * مبلان شهری * محصولات،سلامت، ایمنی و امنیت * محصولات روشنایی * مبلمان و دکوراسیون * محصولات سفر * ورزش، آموزش و سرگرمی* بسته بندی * محصولات مد و زیور آلات *  طراحی فرهنگی و صنایع دستی

دانش آموزان فرزانگان 7 با شرکت در مسابقه آیدیران در مرحله داوری اولیه، موفق به گرفتن تندیس پوسترهای برگزیده این بخش مسابقه شدند .

اعلام برندگان نهایی این مسابقه در آذر ماه سال 96 می باشد زمانی که محصول خود را ارائه دهند. 

 

 

 

 

 

 
 
مسابقه زیست فناوری دوسالانه نهاد ریاست جمهوری
 

        سه طرح پژوهشی دبیرستان فرزانگان 7 در این   جشنواره شرکت کردند که به مرحله نهایی راه یافتند.

 

       1 ــ رهایش داروی ضدالتهاب از هیدروژل های هوشمند ضدباکتری و حساس به pH برای درمان زخمهای  سوختگی

 مجریان طرح : مهتاب عباسی، ملیکا حقگو

 

     2 ــ طراحی داربست های زیستی بر پایه کیتوسان و اصلاح شده با عصاره    سماق جهت    تسریع در بهبود زخم های پوستی    

مجریان طرح: یاسمین محمودی، درسا علائیان

 3ــ  تأثیر امواح الکترو مغانطیس بر میزان وابستگی به ماده مخدر  تراماودل    

مجری طرح: مائده هجری فرد

 
 
 
 

 
 
 
 
تست پرواز گلایدر ( کلاس هوافضا) دوشنبه 95/8/24 
کانون فرهنگی تربیتی قدس
 
 
                    
 
 
در تمامی گروه های پژوهشی دانش آموزان پروپوزال خود را تکمیل می کنند و کلاس ها صورت فعال کار پژوهشی خود را در حال انجام و اجرا هستند.
                                              
 
 

 

اردوی پژوهشی زیست 

95/7/8

گزارش:   این اردو جهت آشنایی دانش آموزان با زیست شناسی گیاهی انجام گرفت که گیاهان مختلف را مورد بررسی و مشاهده قرار دادند و نحوه جمع بندی گیاهان را یاد گرفتند.

مکان اردو: بوستان نهج البلاغه ،دبیران زست: دکتر زمانی و سر کار خانم قنبری

 به همراهی کارشناس پژوهش: شکوه فاضلی


 

برنامه کلاس های پژوهشی دبیرستان فرزانگان 7

سال تحصیلی 96-95

 
 
 
 

برنامه کلاس های پژوهشی دبیرستان فرزانگان هفت

تابستان 95-96

 
 
 
 
 
 
 
 
 
معرفی رشته عمران ــ سازه
 
 
 
 
oهمایش معرفی رشته های پژوهشی دبیرستان فرزانگان 7  تابستان 95-96
 
 
 
 
واحد پژوهش دبیرستان فرزانگان 7 در روز سه شنبه 95/4/22 از ساعت 8 الی 11/40 صبح همایش آشنایی با کادر پژوهشی دبیرستان و معرفی رشته های پژوهشی را برگزار می کند.
گرایش های پژوهشی و معرفی آن ها به دانش آموزان, شامل رشته های زیر می باشد:
 
1- هوا فضا    2- رباتیک    3- زیست    4- توسعه پایدار   5- مکاسیسم    6- کمیکار    7- طراحی صنعتی    8- هنر    9- فیزیک    10- شیمی    11- عمران    12- گجت    
13- نجوم 
 
 
 
همایش معرفی رشته های المپیاد سال تحصیلی 96-95
 
 
 

دانش آموزان عزیز ورودی پایه ی دهم, همایش انگیزشی معرفی رشته های المپیاد دبیرستان فرزانگان 7 برای سال تحصیلی 96-95 در روز چهارشنبه 95/4/23 با حضور اساتید المپیاد در سالن اجتماعات دبیرستان برگزار گردید.

مباحث مطروحه در این جلسه: *  مشاوره ی آموزشی

*  تاثیر مسیر المپیاد در راهیابی به دانشگاه

*  معرفی منابع آزمونها

 
 
 
چهارمین کارگاه هنر و علوم دبیرستان فرزانگان 7
 
چهارمین کارگاه هنر و علوم دبیرستان فرزانگان 7 در روزهای 18 و19 اردیبهشت ماه سال 1395 برگزار شد.
این کارگاه در قالب 11 غرفه پژوهشی در رشته های برنامه نویسی، زیست و علوم پزشکی، عمران و سازه، فیزیک، هوافضا، نجوم، هنر و خلاقیت، طرحی برای زندگی، طراحی صنعتی، نانو و رباتیک و 2غرفه در قالب کافه کارگاه و رنگ بازی برگزار شد. به منظور سهولت بازدیدکنندگان همراه هر گروه یک راهنمای غرفه حضور داشت تا تمامی بخش های کارگاه مورد بازدید قرار گیرد.

در غرفه کافه کارگاه تعدادی از دانش آموزان با نوشیدنی های متنوع و غذاهای سبک میزبان بازدیدکنندگان بودند.
در روز پایانی غرفه سازه و عمران، سازه های راندمان و فشاری خود را بار گذاری کردند و مورد استقبال قرار گرفت.
همچنین در غرفه رنگ بازی، شرکت کنندگانی که علاقه به نقاشی و رنگ داشتند، رنگ و قلمو در اختیارشان قرار گرفت تا با بتوانند احساسات و عواطف خود را به تصویر بکشند و با دنیای رنگ آشنای بیشتری پیدا کنند.
 

 
در مراسم اختتامیه از دانش آموزان رشته های پژوهشی، گروه تدارکات دانش آموزی با لوح سپاس تقدیر به عمل آمد.
 
 
        کسب مقام کشوری در یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
 
یازدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان در تاریخ های 9 و 10 اردیبهشت ماه در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.
در این دوره از جشنواره دبیرستان فرزانگان 7 در دو بخش سازه راندمانی و گلایدر سازه ای به ترتیب موفق به کسب رتبه های دوم و سوم کشوری شدند.
اسامی دانش آموزان در هر گرایش به قرار ذیل می باشد:
 
سازه راندمانی:
فاطمه خاتم ساز، سارا صالحیان، سارینا میارصنمی، سوگند جوادی، الهام خالقی
گلایدر سازه ای:
ملیکا اکرمی، سیده حورا مرتضوی، نیلوفر کرمی، سیده مریم امینی
برای دانش آموزان عزیز موفقیت روزافزون را از خداوند منان خواستاریم.
 
 

کسب مقام در اولین سمینار دانش آموزی علوم و فنون ابن سینا

 
 
سمینار علمی ابن سینا، برنامه ای بوده که در دو قالب ارائه و دفاع از پژوهش های دانش آموزی و ارائه پوستر پژوهش در 15 رشته شیمی، زیست، علوم اعصاب، ریاضی، علوم رایانه، فیزیک، نجوم  علوم انسانی، عمران – معماری و شهرسازی، طراحی صنعتی، نانو، هوافضا، برق و الکترونیک، مکانیک، زیست توسط دبیرستان علامه حلی 6 تهران وجمعی از منتخبین مدارس سمپاد، در روز پنج شنبه 26 فروردین 1395 از ساعت 8 صبح الی 17 در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این سمینار دانش آموزان فرزانگان 7 در رشته های طراحی صنعتی، نانو و فیزیک به کسب مقام نائل شدند که به قرار ذیل می باشد:
 
  طراحی صنعتی:   رتبه اول: یاسمن پازکی، نسیم خالصی، صبا اردلان، یاسمن نظری.      
  طراحی صنعتی:    رتبه دوم: مهشید نیازی، سما عباسی.    
  طراحی صنعتی:    رتبه سوم: باران حسینیان،  مهرنوش فیروزی، روژان صفر سیفی.  
  نانو:                             رتبه سوم: نیکا صوفی، زهرا دیناری، زهرا سامانی.  
  فیزیک:                         رتبه اول:  دریا سادات ابراهیم نژاد، آناهیتا هیربد،  تینا بهزاد پور
 
 
 
 
اسامی پذیرفته شدگان مرحله اول المپیاد دانش آموزی فرزانگان7
 
 
ضمن اظهار خوشوقتي و عرض تبريك به تمامي پذيرفته شدگان مرحله اول المپيادهاي علمي، اسامی پذیرفته شدگان مرحله اول المپیاد دانش آموزی فرزانگان 7 به شرح ذیل می باشد:
المپیاد کامپیوتر:
عطیه براتی نیا، فاطمه بهرامی، فاطمه زهره وند، آرینا عظیمی، سارا صارمی نائینی
المپیاد ریاضی:
فاطمه بهرامی، فاطمه زهره وند، پریسا شمسی، سارا عاشوری، آرینا عظیمی، زهرا کشاورز رضایی
المپیاد ادبی:
محدثه محمدی سرهنگ آبادی، سارا مطیعی نصرآبادی، مینا مومنی
المپیاد زیست:
ضحی سادات تولیت، رها زمانی، فهیمه رحیمی، گلنوش شیرانی، آیسان میراخورلی
المپیاد شیمی:
مهرسا امجدی، هنگامه بنایی، ریحانه رضایی حسن آبادی، گلنوش شیرانی، ترنج عباسی
 

 

15 اسفند روز درختکاری

 

در ایران، روز 15 تا 22 اسفند ماه به عنوان “هفته منابع طبیعی” نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی 15 اسفند “روز ‌درختکاری‌” است.

در همین راستا دانش آموزان دبیرستان فرزانگان 7 به همراه سرکار خانم موسوی مسئول محیط زیست دبیرستان، با حضور در بوستان سپهر اقدام به کاشت نهال های جوان کردند.

و همچنین نهال های اهدا شده از سوی شهرداری را در باغچه مدرسه کاشتند تا سهمی کوچک در ایجاد آسمان آبی زمین پاک داشته باشند.

به طور خلاصه روز درختکاری بهانه ‌ای است برای این که ما به محیط زیست احترام گذشته و آن را احیاء کنیم و یا حداقل آن را با دقت بیشتری نگه داری کنیم. امید است که با تلاش در این جهت، حتی با کاشتن یک نهال کوچک، کشوری زیبا و آباد را برای خویش مهیا کنیم که یقیناً کاری پسندیده است.

جمع‌آوری درب بطری برای خرید ویلچر

 
 

این روزها کمپینی به منظور بازیافت درب های این بطری ها تشکیل شده است که با جمع آوری درب های بطری (این ماده قابل بازیافت) آسیب کمتری به طبیعت برسانیم.

داستان کمپین هستمت از روزهای آخر اسفند ۹۳ شروع شد. هستمت گروهی از شهروندان عادی هستند که درهای پلاستیکی جمع می‌کند، آن ها را به غرفه‌های بازیافت شهرداری می‌فروشد و از درآمد حاصل از این برای معلولین صندلی چرخ‌دار می‌خرد، به همین سادگی! هستمت با این کار، هم کمک بزرگی به محیط زیست می‌کند و هم کار بزرگی برای آنهایی که نیازمند به ویلچر هستند.

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد توافق­نامه­ ای با انجمن هستمت امضا کرده که بر اساس آن ضمن همکاری انسان­ دوستانه در زمینه اجرا این طرح فراگیر، برای شناسایی افراد واجد شرایط، تهیه تجهیزات مناسب با شرایط فیزیکی افراد و توزیع آن ها مشارکت می­کند.

در همین راستا دبیرستان فرزانگان به منظور مشارکت در این طرح از سال گذشته به جمع آوری درب های بطری پرداختند و با حضور در مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد درب ها را تحویل دادند تا سهمی کوچک در شاد کردن دل نیازمندان به ویلچر داشته باشند.

 

 

برگزیدگان سومین جشنواره ایده های برتر آموزش و پرورش منطقه 2

تحقیق و پژوهش عصاره تفکرات خلاق یک فرد است و برترین ایده ها متعلق به پژوهش های هدف دار است.

برگزیدگان سومین جشنواره ایده های برتر آموزش و پرورش منطقه 2
 دبیرستان فرزانگان 7،  1394-95 :

نیکو اسلامی زاد                                (هنر- گرافیک )
نازنین روغنی                                    (هنر- نقاشی  )
مارال عبدالهی                                  (هنر- نقاشی  )
الهه کلینی                                        (هنر- مفهومی)
نیلوفر جایدری                                  (هنر- مفهومی)
ریحانه رضایی                                  (هنر- مفهومی)
فرنیا موسوی و لیلی منافی  (علوم زیستی و پزشکی- تاثیر بینایی بر یادگیری اردک)
نیکا غفاری              (علوم زیستی و پزشکی- بادی گاردهای نانو کامپوزیت)

داوری اولین دوره نقاشی مدرسه و آب با محوریت قطره قطره آب، لحظه لحظه زندگی

اولین مرحله داوری نقاشی مدرسه و آب با محوریت قطره قطره آب، لحظه لحظه زندگی در دبیرستان فرزانگان 7 به تاریخ 13 اسفند 94 برگزار شد.

شایان ذکر است که داوری ها با توجه به جنبه های هنری و زیبایی، مرتبط بودن نقاشی با عنوان مسابقه، خلاقیت و سن شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت.

ثبت نام دانش آموزان در یازدهمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان

پروژه های دانش آموزی موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان به منظور گسترش فرهنگ پژوهش، لذت بردن از دانستن و عمیق کردن فهم دانش آموزان از طریق یادگیری بر اساس جستجوگری طراحی شده است.

به همین منظور دبیرستان فرزانگان 7 در یازدهمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان در گروه های پژوهشی زیست، نانو، فیزیک (کفا)، رباتیک، هوافضا، برنامه نویسی و عمران، دانش آموزان علاقه مند را ثبت نام کرده تا هم بتوانند از فضای علمی و رقابتی مسابقه بهره کافی را کسب کنند و هم با تلاش خود به مقام های شایسته ای دست یابند.

لازم به ذکر است یازدهمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان در روزهای 10 و 9 اردیبهشت ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

 

 کارگاه کیفیت بخشی ایده ها

دبیرخانه علمی سومین جشنواره ایده های برتر منطقه 2 پس از داوری اولیه ی ایده های دریافت شده متشکل از 245 ایده در 7 گروه علمی، نظر خود را این گونه اعلام می کند که بنا به صلاحدید 13 داور می بایست دانش آموزان دوره های آموزشی ایده پروری را بگذرانند تا ایده ها همسو و هم راستا با ملاک های جشنواره جوان خوارزمی گردند.

در همین راستا در تاریخ 11 بهمن ماه 94، 30 نفر از دانش آموزان پژوهشگر به همراه معاون پژوهشی سرکار خانم گلرخ به منظور شرکت در کارگاه کیفیت بخشی ایده ها و اصلاح آن، در پژوهش سرای جوان حضور به هم آوردند.

 
مسابقه‌ی دانش آموزی وب سایت نویسی  S.W.F
 
مسابقه‌ی وب سایت نویسیS.W.F ، یک مسابقه‌ی دانش آموزی است که تأکید آن بر تقویت کار گروهی، مهارت‌های برنامه‌نویسی و توان حل مسئله در بین دانش آموزان می باشد. در این مسابقه ، دانسته‌های علمی، مهارت‌های برنامه‌نویسی و گرافیکی به رقابت گذاشته می شود. هدف از برگزاری این مسابقه ایجاد تحرک و انگیزه در بین دانش آموزان و قرار گرفتن آنها در یک رقابت علمی عادلانه می باشد.
تاریخ برگزاری دوره اول مسابقه  از 94/9/22 تا  94/11/22 می باشد و در پایان مسابقه
به  تیم برتر لـوح تـقـدیـری از طرف اداره مـدارس اسـتـعـدادهای درخشان شـهـر تـهـران و
مبلغ پانصد هزار تومان اهدا خواهد شد.
تاریخ اعلام نتایج تا پایان بهمن ماه بوده واسامی تیم های انتخابی برای دوره دوم نیز، تا همین تاریخ اعلام خواهند شد.
علاقمندان می توانند پس از دریافت فایل قوانین و معرفی نامه به اطلاعات بیشتر
جهت ثبت نام دست یابند.
تلفن های تماس :  88563685 و 8856368   -    09194472755 مسئول خانم صفائی واحد پژوهش
 
 
 
کسب مقام دوم در سومین دوره مسابقات سراسری روباتیک (فراکاپ)

سومین دوره مسابقات سراسری روباتیک (فراکاپ) در روز جمعه ۲۷ آذر ماه ۹۴ به مناسبت هفته پژوهش در دبیرستان فرزانگان ۴ برگزار گردید.

دراین مسابقه مدارس مختلفی در چهار گرایش مسیریاب ساده، مسیریاب پیشرفته، فوتبالیست وزن آزاد و فوتبالیست سبک وزن شرکت داشتند.

در پایان مسابقات، فاطمه جمالی و ساناز معصومی متفق مقام دوم را در گرایش مسیریاب ویژه کسب کردند و لوح تقدیر و تندیس به منظور یادبود به این دانش آموزان اهدا شد.

کسب مقام دوم در سومین دوره مسابقات سراسری روباتیک (فراکاپ)

سومین دوره مسابقات سراسری روباتیک (فراکاپ) در روز جمعه ۲۷ آذر ماه ۹۴ به مناسبت هفته پژوهش در دبیرستان فرزانگان ۴ برگزار گردید.

دراین مسابقه مدارس مختلفی در چهار گرایش مسیریاب ساده، مسیریاب پیشرفته، فوتبالیست وزن آزاد و فوتبالیست سبک وزن شرکت داشتند.

در پایان مسابقات، فاطمه جمالی و ساناز معصومی متفق مقام دوم را در گرایش مسیریاب ویژه کسب کردند و لوح تقدیر و تندیس به منظور یادبود به این دانش آموزان اهدا شد.

برگزاری دومین جشنواره دانش آموزی مدکاپ علم و صنعت

 

 

دومین جشنواره دانش آموزی مدکاپ علم و صنعت در رشته های سازه های ماکارونی, هوافضا, طراحی معماری, برنامه‌ نویسی, ایده های نوین در صنعت در روزهای ۲۷ و ۲۸ آذر ماه در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
در این جشنواره تعدادی از دانش آموزان دبیرستان فرزانگان ۷ در رشته های سازه های ماکارونی و هوافضا در کنار سایر دانش آموزان مدارس دیگر به رقابت پرداختند.

 

جلسه معاونین پژوهشی، در پژوهش سرای جوان منطقه 2 برگزار شد.

همزمان با هفته پژوهش جلسه ای با حضور معاونین پژوهش و با همکاری معاونت پژوهشی منطقه 2 آموزش و پرورش در پژوهش سرای جوان در تاریخ 23/9/94 برگزار شد.

در این جلسه تعدادی از دانش آموزان دبیرستان فرزانگان 7 با طرح های خود شرکت کردند.

طرح های ارائه شده عبارتند از:

  1. پرواز بالن
  2. سطل زباله با رویکرد فرهنگ سازی
  3. محصولی جهت استفاده دارو برای سالمندان
  4. طراحی آیرودینامیکی وسایط نقلیه جهت صرفه جویی در مصرف سوخت
  5. استفاده از نانو تیتان
دانش آموزان به ارائه طرح های خود پرداختند و مورد استقبال شرکت کنندگان جلسه قرار گرفت.
 

معرفی کتاب در کافه کتاب

 

  • رئال مادرید: رئال مادرید روایت چند نوجوان آبادانی است که تیم فوتبال خودشان را دارند و در آرزوی مسابقه دادن با تیم رئال مادرید، پنهان از چشم خانواده هایشان، ته لنج های باری به دوبی می روند. اما با اتفاقاتی مواجه می شوند که اصلا پیش بینی نمی کردند.

روایت پرکشش محمد طلوعی، ما را به آسانی با این رویاهای نوجوانانه همراه می کند.

 

  • بالاخره یه روزی قشنگ حرف می زنم: هر پنج شنبه سر ساعت دو و نیم جلسات درمانم شروع می شد و جز مادرم کسی خبر نداشت. کلمه درمان نشان یک شکست عظیم بود. درمان مال روانی ها بود نه آدم های معمولی. این جلسات برای من چیزی نبودند که دلم بخواهد بکنم شان توی بوق، ولی همان طور که معلمم می گفت ”هر کس یه جوریه.“ هر قدر من می خواستم ماجرا را مخفی نگه دارم او به همان اندازه دوست داشت که تمام کلاس را خبر کند. اگر ساعت دو و بیست و پنج دقیقه از پشت میز بلند می شدم معلمم می گفت: ”بنشین سر جات دیوید. پنج دقیقه به جلسه گفتاردرمانیت مونده.“ اگر تا دو و بیست و هفت دقیقه سر جایم می ماندم می گفت: ”یه وقت یادت نره ساعت دو و نیم گفتار درمانی داری دیوید.“

روزهایی که غایب بودم او را در ذهنم تصور می کردم که دارد رو به شاگردهای کلاس می گوید: ”دیوید امروز نیومده ولی اگه غایب نبود ساعت دو و نیم باید می رفت جلسه گفتار درمانی.

 

  • پیرمرد صدساله ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد:
    خوب، اصلا نباید انتظار داشته باشید که با یک کتاب ادبی کلاسیک روبرو باشید!!

کتاب ”پیرمرد صدساله ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد.“ آمیزه ای از یک داستان پلیسی، طنز و سیاسی است.

قهرمان داستان پیرمرد صد ساله ای است که از سیستم و نظام یک خانه سالمندان به تنگ می آید و روز تولدش از پنجره فرار می کند.

در ایستگاه قطار، از روی تصادف یک چمدان پر از پول را ناخواسته صاحب می شود، چمدانی که از  آن یک باند خلافکار و گانگستری بوده است و اما چیز جالب این کتاب این است که در طول خواندن کتاب، ما داستان زندگی پیرمرد قهرمان داستان را هم مرور می کنیم و از ورای آن تاریخ قرن بیستم را البته به صورت طنز مرور می کنیم. در حقیقت نویسنده کتاب هر بار به بهانه ای قهرمان داستان را در یک رشته اتفاقات تصادفی درگیر می کند تا او با تعدادی از مهم ترین شخصیت های سیاسی قرن بیستم دمخور شود. استالین، چرچیل، مائو و ...

از این طریف و با مرور خاطرات پیرمرد، ما به صورت طنز در بطن حوادثی مثل ساخت بمب اتم، جنگ های داخلی اسپانیا و انقلاب چین قرار می گیریم. نویسنده حتی، قهرمان داستان را در سال های دهه 1320 به ایران هم آورده است و باعث شده او توسط سازمان امنیت وقت دستگیر هم بشود!

 

دست سازه های دانش آموزان در کافه کتاب

 

از این هفته (14 آذر ماه)، دست سازه های دانش آموزان به کافه کتاب اضافه شده اند.

اگر دلتان می خواهد دست سازه های دوستانتان را ببینید و بخرید و یا اگر چیز زیبایی می سازید، نقاشی زیبایی می کشید و ... که دوست دارید فضایی برای فروش آنها داشته باشید  حتما به کافه کتاب سر بزنید.

 

کافه کتاب چیست؟ چرا؟ و چگونه؟

 

ما نشسته بودیم دور هم توی دفتر مدرسه و هی حرف می زدیم و فکر می کردیم و بعضا غصه می خوردیم. مثلا غصه می خوردیم که چرا انقدر همه مان کم کتاب می خوانیم. یا غصه می خوردیم که چرا بچه ها می آیند مدرسه، فقط درسشان را می خوانند می روند خانه. بعد باز توی خانه هم فقط درس می خوانند و دوباره می آیند مدرسه. نمی دانم دقیقا نگران بچه ها بودیم، یا در واقع به فکر خودمان بودیم، یا اینکه کلا خیلی هیجانمان بالا رفته بود. اما خلاصه یکهو ایده ای به ذهنمان رسید و تصمیم گرفتیم آن را به سرعت عملی کنیم. ایده داشتن یک پاتوق دائمی کتاب یا همان کافه کتاب!

ترتیب سوال های بالا به ترتیب از چیست شروع می شود تا چرا و بعد هم چگونه. اما خوب این ها که تا الان گفتم تقریبا جواب سوال دوم یا همان ”چرا“ است.

این که چرا کافه کتاب راه اندازی شده، بخشی اش برای این است که همه مان کمی ذوق کنیم و با خواندن کتاب های حال خوب کن حالمان خوب شود. بخشی دیگر به خاطر این است که یادمان نرود سهم محصولات فرهنگی در سبد خریدمان بسیار کم است و کمک کنیم این سهم بیشتر شود. سرانجام به این خاطر که یک کاری کنیم توی مدرسه که واقعا حس کنیم این مدرسه ماست، مال خودمان است، چون زحمتش را کشیده ایم و حالا که این کارها را توی آن کرده ایم، دیگر برایمان با مدرسه کناری فرق دارد.

گزارش کلاس های پژوهشی توسط رابطان پژوهش

6 آذرماه

پژوهش طرحی برای زندگی:

استاد مربوطه مبحث مهرورزی را با ارائه ی پاورپوینت و کلیپ مرتبط با موضوع، آموزش دادند، و در ادامه دانش آموزان سوالات خود را پرسیدند و خانم نوروزی به پاسخ آن ها پرداختند.

در پایان مبحث مهرورزی را به صورت ساده تر بیان کردند تا قابل فهم شود و ابهامات دانش آموزان نیز رفع شود.

پژوهش عمران و سازه:

دانش اموزان پلات های خود را تکمیل کردند و سازه هایی که برای مسابقات باید آماده می کردند را تا مرحله چسب قوس انجام دادند.

در پایان دانش آموزان برای مسابقه مدپُل در دو گرایش ستون فشاری هدفمند و راندمانی تقسیم شدند.

هوافضا پیشرفته:

دانش آموزان دُم های گلایدر را چسباندند و روکش گلایدر را انجام دادندو در نهایت دو گلایدر را به اتمام رساندند و خود را برای مسابقه واتر راکت آماده کردند.

 

 

برگزاری دومین کارگاه حقوق شهروندی و تاثیر آن بر سلامت روان

دومین کارگاه حقوق شهروندی با مشارکت دانش آموزان کلاس پژوهش خلاقیت های هنری برگزار شد

 

دومین کارگاه حقوق شهروندی درتاریخ 5 آذر با حضور دانش آموزان علاقه مند و گروه پژوهشی خلاقیت های هنری برگزار شد.

دومین جلسه پیرو کارگاه اول برگزار شد و هدف از برگزاری این بود که:

  1. چگونه علمی فکر کنیم؟
  2. چگونه از روش علمی برای حل مشکلات زندگی استفاده کنیم؟
  3. موضوع و هدف زندگی را پیدا کنیم.

در ادامه آقای دکتر مدنی از دانش آموزان خواستند که تصور کنند در بیست آینده چه تغییراتی در زندگی و جامعه خود ایجاد می شود.

دانش آموزان نظرات و تصورات گوناگونی داشتند از رابطه انسان با حیوانات گرفته تا گجت های ارتباطی و ...

در ادامه از شرکت کنندگان خواسته شد تا موضوعات پژوهش خود را انتخاب کنند و بعد از بررسی موضوع، به صورت کاملاً علمی به  بررسی و تحقیق بپردازند.

در پایان به منظور ارتباط علمی بیشتر، گروه تلگرامی به اسم Homosapians ساخته شد.

گزارش کلاس های پژوهشی توسط رابطان پژوهش

28 آبان ماه

پژوهش زیست و علوم پزشکی:

خانم کلاهدوز از دانش آموزان خواسته بود که یک طرح تحقیقاتی که مورد علاقه شان است انتخاب کنند و شرح مختصری در مورد طرح خود در کلاس ارائه کنند.

در پایان استاد، در مورد مسابقه مقاله خوانی انجمن علوم اعصاب ایران و جشنواره ایده برتر توضیحاتی برای آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان با این مسابقات دادند و دانش آموزان ثبت نام خود را اغاز کردند.

پژوهش مهارت های زندگی:

با توجه به مطالب ارائه شده در کلاس، خانم نوروزی از دانش آموزان خواستند گزارش های خود را در کلاس ارائه بدهند.

بعد از اتمام گزارش ها، یکی از دانش آموزان کنفرانسی با موضوع مهرورزی دادند و استاد برای رفع ابهام به بسط موضوع پرداختند.

در پایان دانش آموزان سوالاتی که در زمینه دین و دنیای بعد از آن داشتند پرسیدند و خانم نوروزی به پاسخ دادن سوالات پرداختند.

پژوهش سازه عمران:

دانش آموزان نقشه جدید خود را آماده کردند و با توجه به محاسبات انجام شده سازه مارکارونی خود را مورد آزمایش قرار دادند.

در پایان برای عضوهای شتابی، ماکارونی ها را مورد اندازه گیری قرار دادند. 

هوافضا پیشرفته:

دانش آموزان به تکمیل کردن گلایدر خود پرداختند، در این جلسه بال و دم گلایدر را ساختند و تنها روکش گلایدر را در جلسه آینده باید انجام دهند.

برگزاری اولین کارگاه حقوق شهروندی و تاثیر آن بر سلامت روان

اولین کارگاه حقوق شهروندی با موضوع انسان شناسی در تاریخ 27 آبان ماه برای دانش آموزان علاقمند، در دبیرستان فرزانگان 7 برگزار شد.

جهت آموزش درک حقوق شهروندی کارگاهی با هدف "ما صرفا شهرنشین نیستیم، شهروندیم"، طراحی گردید.

آقای حسین مدنی انسان شناس دیجیتالی، کارگاه را با فیلمی در مورد آفرینش و تکامل انسان آغاز کرد.

موضوع انسان در تاریخ جهان که از ابتدای خلقت جهان (big bang) تا به حال در جهان و جامعه بشریت اتفاق افتاده است را مورد بحث و گفت و گو قرار دادند. سپس بنابر ضرورت، تفاوت ها و دیدگاه ها به چالش کشیده شد، جامعه را مانند یک فرش طراحی نموده و بیان شد که هر یک از تار و پود های فرش، افراد جامعه می باشند. هر یک از دانش آموزان سعی نمود درون این فرش خود را خوب جست و جو کند و یکسری از وظایف و مسئولیت های شهروندی را دریافت کند.

برای پرداخت بهتر این موضوع تلاش گردید که ابتدا کودکی را که 50 روز بعد به دنیا می آید تصور و سپس آینده او را متصور شوند. (چه بر حسب واقعیت و چه بر حسب ایده آل) برای درک بهتر مسئولیت های شهروندی، مسئله ی چگونه شهروندی باید باشیم را به چالش کشیدند.

ایشان اظهار داشتند، انسان ها بخشی از یک داستان بزرگی هستند که همچنان باز است و ادامه دارد.

در ادامه فیلمی را از تغییرات جامعه بشری نمایش دادند که گویای تغییرات زندگی بشری از ساده به پیچیده است.

در این فیلم به انقلاب ادراکی، انقلاب صنعتی، انقلاب کشاورزی و ... اشاره شد.

در پایان با توجه به استقبال شرکت کنندگان در این کارگاه، آقای مدنی، دانش آموزان را برای حضور در موزه علم و فناوری و بهره گیری از امکانات و کسب تجارب جدید دعوت کردند.

خانم گلرخ نیز با توجه به علاقه و درخواست دانش آموزان، خواستار ادامه کارگاه در هفته های آتی شدند.

سومین برنامه رادیو دانش آموزی دبیرستان فرزانگان (رادیو رنگی)

عنوان برنامه: نائبه الحسین

در روز سه شنبه مورخ 1394/8/5 در ساعت زنگ ناهار و نماز، برنامه فرهنگی هنری در قالب رادیو دانش آموزی به نام " نائبه الحسین" ( از القاب حضرت زینب کبری (س))، برگزار شد.

دانش آموزان خانم کیانا کرباسی و خانم یگانه هاشمی نسب در حیاط مدرسه به خلق اثر هنری با عنوان نام مبارک حضرت زینب (س) و با تکنیک اِکولین پرداختند و خانم ها مانا محسن زاده و آنیتا وفایی یه عنوان گویندگان رادیو به قرائت متنی پیرامون فضائل اخلاقی و القاب حضرت زینب (س) پرداختند.

در پایان مراسم، اثر هنری مورد استقبال و بازدید همکاران و سایر دانش آموزان قرار گرفت.

دومین برنامه رادیو دانش آموزی دبیرستان فرزانگان (رادیو رنگی)

 

عنوان برنامه: سالار خوبان

به مناسبت ایام عزاداری سالار شهیدان کارگاه هنری به همراه دکلمه اشعاری از مرحوم محمدرضا آقاسی توسط دو نفر از دانش آموزان.

اسامی دانش آموزان گروه اجرایی کارگاه هنری:

عسل علیزاده

نازنین روغنی

کیانا کرباسی

یگانه هاشمی

مهدیس به فروزی

زمان: سه شنبه مورخ 1394/7/28، زنگ تفریح (ناهار و نماز) به مدت 30 دقیقه

اجرای کارگاه هنری ( نقاشی به سبک اتنزاعی- آبستره و تلفیق آن با نقاشی خط)

با استفاده از رنگ اکریلیک و اکولین روی سه قطعه بوم، توسط دانش آموزان که با همراهی  موسیقی ( آلبوم نینوا اثر استاد علیزاده) و دکلمه ی دانش آموزان فضای معنوی خاصی ایجاد نمود و نتیجه ی آن آثار هنری جذاب دانش آموزان بود که در فضای راهروی مدرسه نصب و تا پایان ایام سوگواری خواهد بود.

برگزاری کلاس های پژوهشی

 

 

دپارتمان گروه پژوهشی دبیرستان، 10کلاس پژوهشی را با توجه به نیاز و علاقه دانش آموزان برگزار می نماید.

کلاس های پژوهشی و اسامی دانش آموزان شرکت کننده در کلاس های پژوهشی عبارتند از:

برنامه نویسی:

مریم برغانی، زهرا تابعی، فاطمه رهبری، درسا سماوی، زهرا کشاورز، میترا مرتضوی، فرنیا موسوی

عمران و سازه:

فاطمه جابری، شیرین جمالی، سوگند جوادی، فاطمه خاتم ساز، الهام خالقی، شبنم خطیب شاد، سارا صالحیان، خاتون معتمدی، سارینا میار، طراحی صنعتی

هوا فضا:

ملیکا اکرمی، سیده مریم امینی، صبا باقری، نغمه پایدار، مهرناز دژاباد، زهرا رنجبر، زهرا سمیع، مهدیه شیخ رضایی، مرضیه صالحی، مریم صیادی مقدم، نگار عباس آبادی، آرینا عظیمی، مبینا فلاح، نیلوفر کرمی، یگانه کرمی، سیده حورا مرتضوی، سارا منتجب، مریم مهربان پژوه، کیمیا وقاری

 طرحی برای زندگی:

صبا اردوانی، باران اسماعیلی، یاسمن پازوکی، درسا جبه داری، نازنین جعفرنژاد، باران حسینیان، نسیم خالصی، لیلا خلیلی، منا دادپور، روژین شعبان پور، سارا صارمی، روژان صفرسیفی، میدیا عباس روح الهی، فاطمه زهرا عبدالله زاده، فرنوش فیروزی، لیلا قربانی، نگار کیان مهر، پارمیدا میرهاشمی، یاسمن نظری، شادی وفایی

 فیزیک:

دریاسادات ابراهیم نژاد، پارمیدا باقری، تینا بهزادپور، پریا ترابی، مریم حسینی، یاسمین دانش وزیری، کیمیا زینلی نژاد، رومینا زینلی نژاد، بهینا طباطبایی، مهرزاد ظاهری، ارغوان علی پور، مبینا کرمی، سارا کریمی، آناهیتا هیربد، شقایق وصالی، صبا یوسف زاده

 رباتیک:

فاطمه جمالی، ملیکا حیدریان، تارا رستمی، غزل قلمقاش، هدیه مفتخری

 نجوم:

یگانه بهدین، ساحل حاجی وند، هلیا حسینی، شیوا حسینیان، نیایش رشیدی، صبا عبداله زاده، دلارام کسمتی، فاطمه مظهر سرمدی، مهدیه نجفی، غزل نصرت زاد

 زیست و علوم پزشکی:

مریم ربانی، صنم صانع، آی تک محمودی، محیا موسوی، لیلا  منافی        

 نانو:

زهرا دیناری، زهرا سامانی، فاطمه شاه حیدری، نیکتا صوفی، نیکا غفاری، الهه کبیری

 خلاقیت های هنری:

ملینا فرخ پور، سمین توکلی، ریحانه سادات  احمدی موسوی، ترنج عباسی، ریحانه رضایی، رومینا مهرعبداللهی، هستی خلیلی، نیلوفر شاهمیرزاد، نازنین روغنی، روژان سحرخیز، یگانه هاشمی، مارال عبداللهی، زاهده شریفی، مهدیس بهفروزی، یاسمین محمودی، آوا فروغی، الهه کلینی، عسل علیزاده، نیکو اسلامی زاد، نیلوفر جایدری، معصومه رضایت، کیانا کرباسی، رویا علیزاده

کلاس های پژوهشی مذکور در روز پنج شنبه در طول سال تحصیلی در حال برگزار می باشد.

سومین کارگروه پژوهش در مهر ماه 1394

دپارتمان پژوهش های دانش آموزی دبیرستان، سومین کارگروه پژوهش را در 21 مهرماه به منظور معرفی فعالیت ها و همکاران گروه پژوهش با حضور مدیریت مدرسه، سرکار خانم صفائیان برگزار کرد.

خانم گلرخ معاون پژوهشی، به معرفی عمده فعالیت های این گروه و شرح وظایف هر یک از همکاران پرداخت.

ایشان اظهار داشتند که بخش های اساسی پژوهش شامل برگزاری کلاس های پژوهشی و انجمن های علمی است که هدف نهایی آن شرکت در مسابقات و جشنوارهای داخلی و خارجی می باشد.

وی در ادامه طبق نموداری که ارائه کردند، به معرفی بخش های پژوهش که شامل کلاس های پژوهشی، رادیو، نشریه، محیط زیست و کشاورزی، کافه کتاب و انجمن های علمی و مسئولین هر بخش پرداختند.

در پایان خانم صفائیان خواستار آن شدند که دانش آموزانی که در کلاس های پژوهشی و بخش های دیگر پژوهش شرکت و همکاری می کنند، نمره ای با عنوان نمره پژوهشی در کارنامه داخلی دبیرستان لحاظ شود.